Half weg alweer.. - Reisverslag uit Munka-Ljungby, Zweden van Gerben Bokkers - WaarBenJij.nu Half weg alweer.. - Reisverslag uit Munka-Ljungby, Zweden van Gerben Bokkers - WaarBenJij.nu

Half weg alweer..

Blijf op de hoogte en volg Gerben

23 Juli 2015 | Zweden, Munka-Ljungby

Hallowtjes,

De week begonnen met veel regen en kou. Huidige stand van het weer is afwisselend bewolkt met een tempratuurtje van ± 20 graden. Op die koude regen dag is er een gewassenplan gemaakt voor 2016. Dit omdat het verplicht is en omdat er aankomende herfst de gewassen al moeten worden ingezaaid. Het was een ontzettend slimme man, toonde veel interesse in de Nederlandse veesector, gewassen en bemesting. In Zweden rekenen ze met zuiver fosfaat (P) gift. Toen er gemeld werd dat er in Nederland 85 kg fosfaat bemest werd schrokken ze wel. In Nederland praten we over P2O5. Echter met de omrekeningsfactor van 0.437 wordt er in Zweden de helft bemest.

Na regen komt zonneschijn, de 2e snede is gemaaid en ingekuild. Het hele proces doen ze zelf. Het gras wordt gemaaid, blijft een dag liggen en wordt vervolgens gehakseld. Het hakselen gebeurt met een eigen hakselaar achter de trekker. Er is een persoon die met de wagens naar de kuil rijdt. Daar wordt het met de shovel verdeeld en vast gereden.

Totaal is er ruim 55 hectare gemaaid en gekuild. Hier werd 3 dagen over gedaan. Na de 3 dagen kuil verdelen en vast rijden heb ik wel meer uren gemaakt op de nieuwe shovel dan de stage boer zelf.
Na alle drukte met het gras werd de kuil afgedekt. Niet met zand of met banden maar met oude strobalen en slechte grasbalen. Het systeem is makkelijk doordat het met uitkuilen makkelijk te verwijderen is. Op de foto’s is het verduidelijkt.

Doordat de machines druk waren met inkuilen moest er kuilgras gehaald worden met de oude machines. De tijd gaat vooruit en vergroot het werkgemak.

Op zondag is het gewone werk gedaan, melken en alle dieren voeren. Daarna was het rust. ‘s Middags zijn we naar het westelijke puntje van Zweden geweest. Hier was een soort natuurreservaat waar veel toeristen op afkomen. Daarna hebben we koffie gedronken in een cafétje aan het water. Het is een bijzonder gebied omdat er geen strand is. Het begint met grote stenen. Na de stenen is het water direct 4 meter diep. Aan de andere kant van het water was Denemarken te zien.
Eind van de middag was er een koe te vroeg gekalfd. De droge koeien gaan allemaal op vakantie op kleinere percelen verspreidt in de buurt. Een week voor het afkalven worden ze naar huis gehaald zodat er controle is en dat ze goed voer kunnen opnemen.

Zoals het elke stageloper betaamd werden maandag alle strohokken uitgemest en schoon gemaakt. Door de warmere dagen is er een ‘vliegenboom’ geweest. Het barst overal van de vliegen. (echt veel en irritant)

Dinsdag kwam een bedrijf de vloeren opruwen. Verder hebben we de voorraad brandhout aan gevuld. Zagen en inpakken. Er wordt geen gebruik gemaakt van gas. Alles wordt met hout warm gestookt omdat het toch voldoende aanwezig is in Zweden.

De beste man doet zelf nooit melken. Het is altijd de vrouw of een van de melksters. Samen met de vrouw maken we het werk klaar. Het zijn luie koeien die stuk voor stuk de melkstal in gedreven moeten worden. Het werk rondom het melken, koeien omdrijven, boxen schoonmaken, kalveren voeren en tussen door helpen melken. Echter is een van de melksters vorige maand bevallen. Hierdoor moeten wij dubbele shiften draaien. Vrouwen en mannen mogen in Zweden op zwangerschapsverlof ze hebben maar liefst recht op 480 dagen zwangerschapsverlof om hun band met hun kindje op te bouwen (60 dagen zijn verplicht.. Dus als je niet wilt werken…

Aankomend weekend de zwarte cross missen. Het besef was er al dat ik het niet mee zou maken, echter begin ik het nu toch wel jammer te vinden. Voor wie wel gaat veel plezier. Vrijdag voor het comineraceweekend van Marienvelde ben ik er weer om te pils’n

Groetjes

• 23 Juli 2015 - 12:37

André:

Mooi dat je wat te doen hebt daar, en dat je ook wordt meegenomen om dingen te bekijken. Idd., vanmorgen zijn je "vrienden" vertrokken naar de ZC. Hier redden we het nog wel even zonder jou, wat het werk betreft. Kaal is het wel. Het gaat je goed daar in Zweden en tot een volgende keer.

Groet'n papa

• 23 Juli 2015 - 13:00

Jasper:

Leuk om te lezen hoe het daar is en je ook nog dingen naast de boerderij kunt zien. Al een hoop ideeën opgedaan waar je papa mee om de oren kunt smijten?

Veel plezier nog!

Ps. Een deel van je foto's doet het bij mij niet (alleen de laatste twee wel).

• 25 Juli 2015 - 19:10

Carla:

He het was weer leuk, om te lezen wat je zoal doet op een dag/week.
    De helft heb je er al weer opzitten. Volgens mij gaat het best snel, of ervaar je dit anders.
    Heb vandaag gewerkt op de ZC, in de ontbijt tent. Het heeft er vanmiddag hard gehoost.
    Zag een aantal tenten die al werden afgevoerd.
    Volgend jaar kun je er weer bij zijn. Het ga je goed Gerben.
    ps als je kroondoppen daar hebt, wil je ze dan bewaren voor de verzameling.